SELAMAT DATANG KE BLOG RASMI SMK BANDAR BANTING  »   Iltizam dan Tawakal Asas Kecemerlangan

Rabu, Oktober 15

Warkah Kenangan Buat Cikgu Ong….

Kehadapan Cikgu Ong rakanku yang diingati selalu…Diharapkan dirimu sentiasa sihat sejahtera…Lewat hari persaraan mu…hati ini meronta-ronta untuk mencoretkan kenangan di helaian kertas ini…
Kita dibesarkan disebuah negeri yang sama iaitu Perak Darul Ridzuan…kita juga dibesarkan di sebuah tempat yang sama iaitu Bagan Serai.Perak. Pekan kecil yang tenang namun meriah.
            Cikgu Ong….mengenali dirimu dari tahun 1999..Sejak mula saya ditempatkan di  SJKC Choong Hua,Banting. Isteri Cikgu Ong, Pn Ng Chai Leng merupakan rakan sekerja disekolah yang sama dan sering bantu membantu dalam panitia yang sama,,iaitu panitia Bahasa Inggeris. Waktu itu saya sering melihat Cikgu Ong mengambil dan menghantar isteri dan anak-anak beliau kesekolah. Adakala kita bertembung dan senyuman terukir dibibirmu sambil bertanya khabar. Waktu itu saya mengenali Ong sebagai seorang guru disiplin di SMK Methodist. Kacak dan kemas…dengan tali leher dan baju berlengan panjang…itu yang selalu dilihat pada waktu itu.
            Tahun 2009, selepas saya menamatkan pembelajaran saya di universiti, saya ditempatkan di SMK Bandar Banting…dan saya memang mengetahui kamu telah berpindah disini….dalam hati…Hmmm…nasib baik ada rakan yang masih dikenali di SMK Bandar Banting.


            Cikgu Ong….tetap Cikgu Ong yang dikenali dulu….masih mesra penuh senyuman dan masih banyak cerita tentang pengalamannya…memandangkan kami dari tempat yang sama iaitu Bagan Serai,Perak..beliau juga dari keluarga yang agak susah sama seperti saya..namun kesusahan itu mengajar kami orang Bagan Serai betapa pentingnya ilmu dan pendidikan demi masa depan…..kami selalu bercerita..betapa beruntungnya pelajar sekarang berbanding dulu….kami dahulu menggunakan pensel dari panjang hingga sependek mungkin untuk menulis...kami adakalanya mengikat perut kerana tidak diberi belanja kerana kesusahan ibubapa kami...namun kami tetap berjuang hingga berjaya.. Dirimu,Cikgu Ong selalu bercerita tentang masa silam yang pengalamannya lebih kurang sama dengan diri saya…Berlari dan menunggang basikal di kawasan sawah dan bendang yang terbentang meluas…...memancing ikan haruan dan puyu di parit dan sungai..bermandi  manda di sungai bersama rakan mengembalikan memori betapa seronoknya menjadi anak kampung di Bagan Serai, Perak…

            Cikgu Ong…..dirimu penuh pengalaman…penuh cerita…dan kalau ditulis pastinya menjadi novel yang sangat tebal dan menjadi pilihan ramai untuk dimiliki…
Dari Bukit Jugra ke Gunung Datok…didaki bersama-sama rakan lain. Dalam setiap pendakian, pasti ada sahaja cerita yang pastinya menjadi pengajaran dan pengalaman yang tak mungkin akan dilupakan..dan itulah cikgu Ong yang memang meminati aktiviti pendakian dan rekreasi luar…
            Sebelum berkahwin…saya selalu digalakkan untuk berkahwin oleh cikgu Ong dan rakan-rakan yang lain..Cikgu Ong pernah bercerita pada saya tentang kisah cinta beliau bersama isterinya..yang agak romantik..mereka masih dimaktab perguruan..cikgu Ong tahu itulah cinta hatinya bila kali pertama terpandangnya…dan beliau sering mengajar Pn Ng Chai Leng berenang dikolam..dan akhirnya terbitlah bibit2 cinta antara mereka sehingga mereka berkahwin dan dikurniakan 4 orang anak yang kacak dan cantik2 belaka..…”Hashim….Kahwin tau…seronok”….itulah kata-kata cikgu Ong yang masih diingati…dan akhirnya saya menemui jodoh disini….juga seorang guru dan memang betul Ong…perkahwinan itu memberi kebahagiaan dan ketenangan…dan selepas berkahwin..Cikgu Ong Tanya lagi..” Hashim….bila nak ada anak ni??? Dan syukur kehadrat ilahi….Disember nanti saya akan menimang cahaya mata pertama..dan anak saya nanti akan memanggil kamu uncle Ong…doakan agar isteri saya selamat melahirkan cinta hati kami…
            Cikgu Ong …Hari ini kamu akan bersara…walaupun berat hati melihat dikau pergi…namun saya percaya…dirimu juga berat meninggalkan kami…Apapun, saya  gembira untuk kamu Ong…Semoga tugu keriangan dan kemesraan yang dibina akan tetap teguh berdiri..Seperti lirik lagu..dimanakan ku cari ganti….serupa dengan mu…sesungguhnya tiada yang serupa dengan mu…Cikgu Ong, jangan lupakan saya dan kami disini SMKBB…Jika dirimu rindu pada kami disini….datanglah dan sebutlah nama kami selalu…





Cikgu Ong…
Kini, sudah dipenghujung kerjayamu…
Namun, tak bererti sebuah pengakhiran
Ilmu yang disampaikan terus jadi amalan
Moga anak didik yang cikgu Ong sayangi
Menjadi insan berguna dan cemerlang…

Cikgu Ong…
Sudah bermusim kita bersama disini…
Banyak cerita yang kita kongsi
Hingga kenal hati dan budi
Sebak dan sayu nak ditinggal pergi
Namun jangan ditangisi perpisahan ini
Kerna kami disini tak pernah melupakan…

Ketahuilah duhai cikgu Ong..
Perpisahan ini amat memeritkan
Kau kan dirindui
Selagi nafas masih ada…

Berhentilah wahai mata
Dari mengalirkan mutiara jernih
Perpisahan ini bukan untuk ditangisi
Tetapi….
Perpisahan ini untuk diingati
Bukan setakat hari ini
Bukan setakat esok
Tetapi untuk selama-lamanya…

                                                                                    Yang benar,

                                                                                    Hashim Saidin