SELAMAT DATANG KE BLOG RASMI SMK BANDAR BANTING  »   Iltizam dan Tawakal Asas Kecemerlangan

Ahad, Mei 18

SEBATANG PENSEL

Aku melihat sebatang pensel itu dari kerusi rehat berhampiran kawasan perhimpunan. Tiada siapa yang memperdulikannya. Sebatang pensel di tepi kawasan perhimpunan pelajar itu dibiarkan sepi. Penselnya masih panjang dan diasah tajam. Siapakah tuan punya pensel itu??Mengapa tiada seorang pun pelajar sekolahku ini mengambilnya? Adakah pensel itu terlalu murah??
Adakah pensel itu tiada ertinya dalam kehidupan mereka??
   Aku membiarkan sehingga perhimpunan pagi itu tamat…Aku ingin memerhatikan siapakah dikalangan pelajarku akan mengambil pensel itu. Apabila perhimpunan pendek itu selesai, aku mengharapkan ada yang mengambil pensel itu…namun semuanya hampa. Kebanyakkan pelajar berlalu pergi walaupun aku tahu sesetengahnya menyedari kewujudan pensel itu disitu. Hatiku lebih terharu apabila pensel itu dipijak oleh beberapa orang pelajar. Mereka menyedari telah terpijak pensel itu, namun mereka berlalu pergi tanpa mengambilnya. Setelah semua pelajar berlalu pergi, aku memungut pensel itu. Aku membawa pensel itu kedadaku. Tanpa kusedari, airmataku mengalir dipipi tanpa dijemput. Kenangan lalu sewaktu disekolah rendah awal tahun 80-an terimbau diruangan memori.
   “Mak, Syim nak beli pensel baru la…pensel lama ni dah pendek sangat”. Kataku pada emak yang sedang memasak.

    “Sabar la nak ye. Mak tak da duit lagi. Nanti kalau ada duit mak belikan ye. Guna la dulu pensel yang ada tu.”Balas ibuku.
    Aku memerhatikan sahaja pensel yang akan kutulis itu. Sudah terlalu pendek dan agak sukar untuk aku memegangnya. Bahagian atas pensel aku ikat dengan getah. Getah ikat sayur itu dijadikan pemadam jikalau aku ada melakukan kesilapan ketika menulis. Duit belanja yang abah bagi setiap hari hanya 20 sen. 10 sen beli air dan 10 sen lagi beli sepotong kuih. Mungkin itu sahaja yang termampu diberi sebagai belanja kesekolah. Pensel pada waktu itu rasanya berharga 30 sen. Aku harus mengikat perut dalam 2 hari untuk membeli pensel baru…sedangkan peperiksaan akhir tahun darjah 5 akan bermula dalam 3 hari lagi. Dalam hati, aku bertekad tidak akan berbelanja selama 2 hari untuk aku dapat membeli sebatang pensel baru untuk aku gunakan semasa peperiksaan nanti.
   “ Hashim, datang jumpa cikgu sekejap waktu balik nanti”. Kata cikgu Ahmad Yusof. Guru Bahasa Malaysia yang tegas namun baik itu.
   “ Baik, cikgu”. Balasku.
Loceng tamat persekolahan berbunyi. Aku tergesa-gesa kebilik guru. Cikgu Ahmad Yusof sedang menanda buku latihan pelajarnya. Aku memberi salam dan mengucup tangan guruku.
   “ Hashim, kenapa tulisan kamu agak buruk dalam buku latihan ni? Selalunya tulisan kamu cantik dan mudah cikgu membacanya”. Soal cikgu Ahmad Yusof tegas.
Aku hanya mendiamkan diri. Aku tidak mahu menceritakan kepada guruku yang pensel yang kutulis telah amat pendek dan menyukarkan aku untuk menulis. Tulisanku dalam buku karangan itu tidak kemas sama sekali.
   “ Hashim, keluarkan pensel kamu. Cikgu nak lihat”. Pinta cikgu Ahmad Yusof. Beliau seperti sudah tahu sebab mengapa tulisanku dalam buku karangan itu agak buruk.
Aku mengeluarkan pensel yang telah pendek itu dengan linangan air mata. Aku menceritakan segalanya pada cikgu Ahmad Yusof sambil aku mengenggam pensel pendekku itu. Aku takut kehilangan pensel pendek itu kerana itulah satu-satunya penselku.
   Cikgu Ahmad yusof mengeluarkan pensel barunya dari dalam bekas alatulisnya. Beliau menyerahkan pensel baru yang panjang kepadaku sambil berkata:
   “ Hashim, cikgu hadiahkan sebatang pensel ini pada kamu. Cikgu mahu kamu belajar bersungguh-sungguh dan mencapai kejayaan dalam hidup.
   “ Baik, cikgu. Saya akan ingat kata-kata cikgu. Terima kasih cikgu”. Balasku.
Aku pulang kerumah dengan mengenggam 2 batang pensel. Pensel lama dan pensel baru hadiah dari guruku.
   Cikgu, hari ini aku telah berjaya guruku. Walaupun cikgu Ahmad Yusof telah tiada, aku sentiasa mendoakan kesejahteraannya disana. Semoga beliau sentiasa menjadi bintang terang dilangit syurga.
    Aku membawa pensel yang kupungut tadi kebilik guru. Akan aku gunakan sebaik mungkin pensel itu.


Nukilan,

Cikgu Serai.